اورینگ (یا حلقه ی O ) از رایج ترین ،کاربردی ترین و ارزان ترین آب بند های رینگی( و یا به طور گسترده تر تمامی آّبند های الاستومری) است که به صورت دو طرفه در سیستم های استاتیکی و دینامیکی عمل آب بندی را انجام می دهد.

از مزایایه منحصر به فرد اورینگ ها میتوان به نصب راحت (با توجه به مقاومت در برابر پارگی و کشش خوبی که دارند)، قیمت ارزان و روش تولید آسان نام برد.

اورینگ ها به طور معمول از سایز داخلی 2 تا 700 میلی متر و ضخامت 1 تا 20 میلی متر را شامل میشود و آب بندی اغلب ماشین الات و تجهیزات صنعتی و خانگی و …را  انجام میدهد.

دو ویژگی اصلی و متمایز کننده ی اورینگ ها

ابعاد (سایز )
جنس (متریال)انهاست.
سایز
سایز با نمایش دادن دو مولفه از سه مولفه ی زیر مشخص میشود:
قطر داخلی ID )یا  قطر خارجی OD  )و ضخامت CS

برای انتخاب سایز اورینگ با بیشترین عمر عملی و بهترین کارایی باید به تورم احتمالی رابر و گسترش دمایی بالای آن توجه کنیم . به طور کلی باید به نحوی سایز را انتخاب کنیم که حجم شیاری که اورینگ در آن جا میگیرد5%   درصد کمتر ازحجم اورینگ باشد و همچنین سایز اورینگ ها  98%  سایز خارجی شیار باشد تا آب بندی به بهترین شکل انجام گیرد.

در اب بندی با اورینگ ها مخصوصا حالت هایی که اورینگ به صورت دینامیکی استفاده میشود باید توجه داشت که؛ پیشنیاز کار مناسب باشد یعنی فاصله (شکاف)بین قطعات اصلی طبق استاندارد باشد. زیرا ممکن است بر حسب فشار اعمال شده،سرعت دینامیکی قطعه(در اورینگ های معمولی نباید بیشتر ازm/s 0.1باشد) و سختی اورینگ مورد استفاده ،اورینگ جا به جا شده و بین شکاف قرار گرفته و از بین برود.

(برای رفع این مشکل میتوان اورینگ ها را با backup ring  ها یا واشر های پلاستیکی تقویت نمود.به عنوان مثال با واشر پلاستیکی PTFE  )

در ضمن ،باید توجه داشت اورینگ ها نمیتواند جایگزین رینگ هایپیچیده تر که اغلب در پیستون ها و شافت پمپ ها استفاده میشوند و  به صورت لبه دار و مخروطی هستند و اغلب عمل آب بندی دینامیکی را انجام میدهند ، مانند u – ring ها بشود.

جنس

جنس اورینگ ها از مواد پلیمری Tse و tpe هااست. که عمدتا از خانواده ی ترکیبات Elastomers استفاده  میشود و (به صورت نادر در برخی کاربرد ها از تفلون ها نیز استفاده میشود)

شناخته شده ترین و پرکاربرد ترین مواد اولیه ی مورد استفاده در اورینگ ها ( به طور کلی قطعات لاستیکی)که جهت آب بندی استفاده می شوند عبارت است از:

اورینگ NBR


اورینگ NBR  یا به طور عامیانه اورینگ ضد روغن ،ماده ی پر مصرف الاستومری است که از دو مونومر بوتادین و اکریلو نیتریل ساخته شده است و با نام های ) buna N  و( Nipol  نیز شناخته میشود. که با توجه به درصدآکریلو نیتریلی(از  20%-45% ) که در کامپاند می باشد، در گرید های مختلفی قرار میگیرد و منجر به تولید یک کوپلیمر قطبی میشود.این الاستومر در شعله رنگ زرد متمایل به نارنجی دارد.دمای انتقال شیشه ی آن  -30   درجه ی سانتی گراد است و Spesific gravity  1.33 * 10^ -3  gr/mm-3  دارد.
حلال  NBR  تولوئن است و مقاومت خوبی در برابر الکل ها ، روغن ها وترکیبات آلیفاتیک دارد ،باتوجه به ساختار خطی NBR  منطقی است که مقاومت کمی در برابر اکسید کنندهای قوی مانند اسید نیتریک داشته باشد.نسبت به بخار آب اصلا اب بندی نیست که توصیه شود و مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی ندارد.گستره ی دمایی معادل -30  تا 120  درجه (در برخی گرید ها تا -50  درجه )دارد
به طور کلی کاربرد وسیعی در برابر هیدروکربن ها ،سیالات هیدرولیک و گریس ها و روغن ها در دمای متوسط 60  درجه ی سانتی گراد دارد .

اورینگ وایتون 

اورینگ وایتون یا به طور عامیانه اورینگ ضد مواد . از چندین مونومر تشکیل میشود که بر اساس آن ها در کلاس های متفاوتی قرار میگیرد ولی غالبا در همه ی آنها مونومر وینیل فلوراید CCl2=CH2 که شاکله ی اصلی این رابر است ، وجود دارد . اورینگ وایتون با نام های (فلورل –fkm-FPM ) نیز شناخته می شود که با توجه ی محیطی که در آن مورد نیاز است از زیر شاخه های (گرید)های زیادی (A – B – GF – GFLT –  ETP & …) میتوان استفاده نمود.دمای انتقال شیشه ای -14   دارد و جرم حجمی آن 2*10^-3 gr/mm-3  است.
حلال آن فسفات استر است . به طور کلی مقاومت عالی در برابر آروماتیک ها و مایعات هیدرولیکی و معدنی دارد اورینگ وایتون در دما و فشار بالا نتیجه ی رضایت بخشی داشته است.

اورینگ سیلیکون 

اورینگ سیلیکون یا اورینگ ضد حرارت  از تکرار پیوند سیلیسیوم- اکسیژن ساخته شده است و به دلیل پیوند زنجیر سیلوکسان که نسبت به پیوند کربن – کربن در ترکیبات پلیمری آلی بسیار قوی تر است مقاومت بهتری نسبت به اکسیداسیون و همچنین اوزون و شرایط محیطی دارد . سیلیکون به نام های (پلی سیلوکسان – بای سیلون و رود سیل) نیز شناخته می شود . اورینگ سیلیکون در هنگام سوختن شعله ی سفید رنگی دارد .
حلال این ماده ی پر مصرف زایلن می باشد و gr/mm-3  s.g =  1.1*10^-3   دارد . مهم ترین ویژگی اورینگ سیلیکون که کاربرد گسترده ی آن را در همه ی صنایع توجیح میکند ، انعطاف خوب آن در گستره ی دمایی وسیع  و خواص الکتریکی عالی آن  است.
 

اورینگ HNBR  

اورینگ hnbr  یا نیتریل هیدروژنه ، از الاستومر های گران قیمت است که برای مصارف حساس  استفاده میشود و از اشباع کردن نیتریل با هیدروژن به دست می آید. و با نام های ( thertban ، zetpol ) نیز شناخته می شود.
حلال این اورینگ مهندسی کتون ها هستند و s.g  معادل gr/mm-3   1.2*10^-3   دارد. مقاومت خوبی در شرایط دینامیکی دارا می باشد.خواص الکتریکی قابل توجهی ندارد و در برابر آروماتیک های صنعتی توصیه نمیشود.
و در کل مقاومت خیلی بهتر نسبت به nbr  در برابر روغن ها با درجه حرارت بالا) تا  ( 160 از ویژگی های کاربردی اورینگ HNBR  است که باید هنگام انتخاب ماده ی اولیه به آن توجه داشت .

اورینگ EPDM  

اورینگ epdm  یا اورینگ ترمزی ، اورینگی است که به طور گسترده درطیف لوازم ترمز استفاده می شود و به نام ها) نوردل و رویالن( نیز شناخته می شود.این رابر از مونومر های اتیلن ،پروپیلن و دی ان ساخته شده است .
دمای انتقال شیشه ی اورینگ EPDM  بسته به درصد پلی اتیلن متغیر است و به طور میانگین    -54 در منابع ذکر میشود.سوختن ای پی ای دم در  با سر و صدای همراه است و  دارای شعله ی زرد رنگ است.دانستیه ی اورینگ ای پی دی ام 0.9*10^-3 gr/mm-3    است.(تر پلیمر بودن دانسیته ی پایین این رابر را توجیح می کند.)
اورینگ ای پی دی ام به راحتی در هیدرو کربن های آروماتیک های حل می شود.از مزایای این اورینگ مقاومت خوب در مقابل اوزون و آب و هوا( که به دلیل سیر شدگی پیوند هایش  است).همچنین مقاومت در برابر مواد قطبی ،مایعات ترمز (مخصوصا بر پایه ی گلایکول) و عمده ی اسید ها و باز ها که از ویژگی های کلیدی این رابر پر مصرف است ، میتوان اشاره کرد .
از این پلیمر به عنوان کامپاند در برخی پلاستیک ها به دلیل ساختار شبه پلاستیکی ، جهندگی ، فشردگی و اختلاط خوبی که دارد  برای ضربه گیری بهتر استفاده میشود .
گرید های اکسترودری ای پی دی ام کاربرد بسیار بالایی در درزگیر ها و عایق بندی های صنعت خودرو  سازی دارد.
سایر اورینگ ها مصرف کمی دارند و کاربرد جامع ندارد که میتوان به اورینگ بوتیل(IIR) – اورینگ نئوپرن(CR) – اورینگ فلوئوروسیلیکون(FVMQ) – اورینگ کائوچو طبیعی (NR) – اورینگ پلی اکریلات(ACM) – اورینگ کالرز (FFKM)– اورینگ هایپالون (CSM)– اورینگ پلی یورتان(EU-AU) – اورینگ کلرو پلی اتیلن (CM)- اورینگ اپیکلروهیدرینECO ) (و اورینگ واماک (AEM) ، اشاره کرد .
مواد خام عالی
کنترل مرحله به مرحله ی فرآیند
کنترل کیفیت نهایی
کادری متشکل از اپراتور ها و مهندسین آموزش دیده و با تجربه
تولید هر محصول لاستیکی متناسب با نمونه و درخواست شما
در اختیار داشتن بیش از 2500 سایز قالب اورینگ
ارائه ی محصولات منطبق با استاندارد های بین المللی
خط تولید پیشرفته
و بیش از دو دهه تجربه نشان دهنده ی کیفیت ماست .
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی قطعات لاستیکی، با تیم خدمات ما تماس بگیرید.